Trening obwodowy – czy to idealny plan ćwiczeń dla Ciebie?

2015-10-08

Ludzie potrafią być niezwykle kreatywni w unikaniu aktywności fizycznej czy prawidłowej diety. Podczas wszystkich konsultacji i prelekcji jakie miałem okazję prowadzić dla różnych grup, słyszałem już tysiące wymówek. Gdybym jednak miał wskazać tą, która powtarza się najczęściej, to wskazałbym brak czasu. Właśnie nim ludzie na ogół argumentują znikomą lub zerową aktywność fizyczną.

Oczywiście do braku czasu dobudowują inne, spiętrzone przeszkody. Bo kiedy pytam ile czasu potrzebują na zrobienie treningu, to inwencja twórcza ponosi pytanych jeszcze dalej. Zazwyczaj padają ospowiedzi w stylu: ?potrzebuję godziny na sam trening, ale muszę jeszcze dojechać kawał drogi na siłownię, spakować rzeczy, zabrać suplementy ? czyli łącznie jakieś 2,5 godziny....? Znacie takie scenariusze?


Bardzo powszechne są przekonania, że aktywność fizyczną można podejmować tylko w fitness klubie, że potrzeba ?magicznego? szejka potreningowego, lub że potrzeba nam specjalistycznego sprzętu oraz trzeba trzymać się planu zalecanego przez ludzi, którzy mają fitnessowe lub kulturystyczne sylwetyki. Nie chcę tutaj rozwodzić się nad źródłem takich przekonań. Problem jest złożony i można byłoby o nim pewnie napisać książkę. Ja chciałbym raczej zaproponować pewnego rodzaju rozwiązanie wszystkim, którzy narzekają na brak czasu na trening. Trening obwodowy.

Trening obwodowy


Na czym polega trening obwodowy?
W dużym skrócie, obwody polegają na wykonywaniu kolejno po sobie zaplanowanych ćwiczeń. W środowisku fitness-klubu najczęściej stosuje się klasyczne ćwiczenia siłowe. Coraz większą popularnością cieszą się jednak formy treningu obwodowego, w których znaleźć można miksowanie ćwiczeń siłowych z ćwiczeniami o charakterze wytrzymałościowym jak biegi czy wiosłowanie.


Jakie są zalety treningu obwodowego?
Dzięki odpowiedniemu doborowi ćwiczeń, obciążeń, tempa i przerw możemy zmodyfikować obwód tak, by służył w zasadzie dowolnemu celowi. Co więcej, gęste ?upakowanie? ćwiczeń sprawia, że czas treningu znacznie się skraca. Obwód można skonstruować z dowolnych ćwiczeń przy pomocy każdego zestawu solidnie się zmęczyć. Jest to więc uniwersalna forma treningowa, możliwa do wykonania wszędzie (wiele osób wykonuje trening obwodowy w domu) przez co pozwala zaoszczędzić dodatkową ilość czasu, która zostałaby włożona w dojazd do siłowni.

Trening TRX


Jak ułożyć plan treningu obwodowego?
Wszystko będzie zależało od tego, jaki masz cel. Nieco inaczej będzie wyglądał plan u osoby pracującej nad rozbudową muskulatury, a inaczej u kogoś, kto próbuje pozbyć się nieco tkanki tłuszczowej. Trening obwodowy może też stanowić urozmaicenie treningu typu HIIT. Warto mieć to na uwadze, kiedy zaczynają nas nudzić tradycyjne ?sprinty? na różnych urządzeniach aerobowych.


Jakie ćwiczenia dobrać do treningu obwodowego?
Tutaj znowu wiele będzie zależało od celu, jaki sobie obierzemy. Warte podkreślenia natomiast jest, że możemy używać wszystkich ćwiczeń jakie istnieją. Jeżeli naszym celem będzie rozwój siły, to powinniśmy skupić się na ćwiczeniach, w których siłę chcemy zwiększać. Jeżeli obwód ma być naszą bronią w walce z tłuszczem, to upewnijmy się, że jego wykonanie stanowi dla nas podobny wysiłek jak HIIT ? który w badaniach okazuje się niezwykle skuteczny podczas redukcji.


Trening obwodowy a Crossfit.
Crossfit jest w zasadzie specyficzną formą treningu obwodowego. Udział w zajęciach tego typu zdejmuje z nas konieczność doboru ćwiczeń podczas treningu, co na pewno jest dużym plusem. Jeśli jednak dopiero zaczynamy przygodę z aktywnością, to prawdopodobnie lepiej będzie zacząć od obwodów skonstruowanych pod swoje możliwości. Treningi crossfitowe, na ogół nie mogą być w pełni zindywidualizowane ze względu na formę prowadzenia zajęć.

Trening typu crossfitowego

Nie każdy z nas musi trenować obwodowo. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że przy pracy na rozwojem masy mięśniowej, zwłaszcza jakiejś konkretnej grupy, trening obwodowy może wypadać gorzej niż tradycyjne plany kulturystyczne. Często jednak zdarza się, że ograniczenia czasowe nie pozwalają nam na poświęcenie 2 godzin na trening (wliczając w to dojazd). Wtedy z pomocą przychodzi możliwość połączenia kilku prostych ćwiczeń w duży obwód. Każdy jest w stanie zaprogramować go tak, by był wymagający, nawet jeśli ćwiczenia składowe to zwykłe ćwiczenia z ciężarem własnego ciała.

Autor:

Maciek Orczykowski

https://www.facebook.com/fitnessintelligent

WARTO PRZECZYTAĆ:

Jak zacząć ćwiczyć, czyli od zera do bohatera cześć I.

Trening HIIT jako sposób na odchudzanie.

Masło orzechowe dobre na wszystko

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel